הכסף שלא ידעת שמגיע לך

25/01/2021

הרבה מאוד שכירים זכאים לקבל החזרי מס מהמדינה אבל… פשוט לא יודעים על זה. הסכומים האלה יכולים להגיע גם לאלפי שקלים, אז בקיצור: לקרוא, לבדוק וליישם

החזר מס. זה אולי מצלצל כמו ביטוי שרוצים להתרחק ממנו, אבל זה דווקא הכי להפך: מדובר בתשלום שיכול להגיע גם לאלפי שקלים והוא נמצא במרחק העברה בנקאית אחת מחשבון הבנק שלך. כן, תשלום שנכנס לחשבון, ולא ההיפך. למאות אלפי שכירים מגיעים החזרי מס והם לא יודעים, אבל לפני הכל – בואו נדבר שניה על תשלומי מס ולמה, פתאום, יכול להיות שבמקום לשלם כסף מגיע לך דווקא לקבל.

 

החזר מס – על מה ולמה?

בישראל, מס ההכנסה מחושב על פי מדרגות מס לפי ההכנסה השנתית. בגדול זה די פשוט: ככל שמרוויחים יותר, גם משלמים יותר מס. מדרגת המס הנמוכה ביותר עומדת על 10% מגובה ההכנסה למי שמרוויח עד 6240 ש״ח בחודש, ואילו מדרגת המס הגבוהה ביותר עומדת על 50% למי שמרוויח 53,490 ש״ח בחודש ומעלה. מפה לשם, העניין הוא כזה: תשלום המס נעשה בצורה חודשית (ראית אותו מנוכה מכל תלוש משכורת שלך) אבל בפועל, החישוב של אותם תשלומים חודשיים נעשה בצורה שנתית! 

 

הפער בין תשלומי המס החודשיים לסך התשלום השנתי

במילים אחרות, הסכומים החודשיים שיורדים מתלוש השכר שלך כל חודש (ונקראים ״ניכוי במקור״) מבוססים על חישוב משוער של ההכנסה השנתית שלך. היות ורק בסוף שנת המס יודעים בוודאות מהי ההכנסה השנתית, עשויים להיווצר פערים בין הסכום המדויק שהיה צריך לרדת, לבין הסכום שבתכל׳ס שילמת. ואת זה, בדיוק, צריך לברר: אם הסתבר שבסוף שנת המס שילמת יותר ממה שבפועל היה צריך, מגיע לך החזר מס! 

 

6 שנים אחורה: החזרים רטרואקטיביים

את החזרי המס ניתן לחשב 6 שנים אחורה, מהיום. בעצם, מספיק שהמשכורות שלך לא היו זהות לאורך כל 6 השנים ברצף, כדי שאולי יגיע לך לבקש החזר מס. אגב, חוץ מגובה השכר המשתנה, ישנם אלמנטים נוספים שעשויים להשפיע על גובה המס ששילמת: חופשת לידה, החלפת עבודה ללא תיאום, עבודה אצל שני מעסיקים או יותר, אבטלה למשך תקופה מסוימת (עם או בלי דמי אבטלה), לידות, נישואין, גירושין וכו׳. גם משתנים כמו משכנתה, חל״ת, תרומה למוסדות, תארים אקדמיים, שחרור מהצבא, תשלומי מזונות ועוד יכולים להצביע על כך שמגיע לך החזר מס.

 

אוקיי. אז איך ממשים?!

בכדי להגיש בקשה להחזרי מס, צריך לאסוף מסמכים כמו תלושי משכורת או טפסי 106 מכל מקומות העבודה בהם עבדת ב-6 השנים האחרונות, אישורים על תשלומים נוספים (למשל ביטוח לאומי, קרנות השתלמות אם יש) ועוד. עכשיו, עומדות בפניך 2 אפשרויות: האחת היא ללכת לרואה חשבון שמתעסק בהחזרי מס או יועץ מס, ושהוא יגיש את הבקשה בשמך. פתיחת התיק תעלה לך בין 200 ל-300 ש״ח ובנוסף, מסך הכסף שיתקבל, ייגזרו עוד כמה עשרות אחוזים. אפשרות אחרת, זולה יותר, היא להשתמש באתרים ייעודיים שיתשאלו אותך, יסבירו לך על המסמכים הדרושים ובעלות נמוכה יחסית גם יאפשרו לך להגיש את הבקשה בקליק אחד. 

 

בקיצור, אין מה לחכות. יש לך הזדמנות לקבל כסף ממס הכנסה, ואנחנו לגמרי היינו בודקים את זה.

כתבות דומות

הירשמו לניוזלטר ותישארו מעודכנים