ניהול תקציב – הדרך אל האושר

25/01/2021

תקציב הוא כלי המייצר שליטה, מעלה את רמת החיים ומאפשר מלא דברים שהיום אפשר רק רק לחלום עליהם. נשבעים. ככה עושים זאת נכון:

משום מה, תקציב היא מילה שגורמת להרבה אנשים להרגיש מסכנים ותפרנים, כשבפועל – מדובר בכלי שנמצא בשימוש כל גוף בעולם, ובצדק! עם תקציב מסודר קשה להיכנס למינוסים והרבה יותר קל לחסוך ולהגשים חלומות. בקיצור, אם שכנענו אותך אפילו קצת, הנה 4 דברים להתחיל לחשוב עליהם: 

 

מה בכלל המקורות שלך?

החלק הראשון והכי קריטי הוא להבין כמה כסף ״מביאים הביתה״. שכירים צריכים לדעת מה היא משכורת הנטו שלהם, אחרי כל הניכויים, ועצמאים/מלצרים/עובדי משמרות צריכים ליצור לעצמם תחזית הכנסות בתחילת כל חודש. אבל… לקחת הלוואה? פרסת 10 תשלומים על המחשב? יש לך הוראת קבע לאוניברסיטה? לא להתבלבל! גם כל התשלומים האלו חייבים ״לרדת״ מההכנסה שלך לפני שניגשים לדבר על תקציב. נכון, כשתשוויץ בפני החבר׳ה על המשכורת שלך אין צורך שתציין את הסעיפים האלה. אבל כשתשב לבנות תקציב, לגמרי כן.

 

צרכים vs חשקים. קשה בהתחלה, קל אחר כך

זה אולי נחמד לחשוב שכל דבר שאנחנו קונים אנחנו באמת צריכים – אבל זה רחוק מלהיות המצב. ב״צרכים״ הכוונה היא להוצאות בסיסיות, הכרחיות ומחייבות: שכר דירה, אוכל (מצרכים! לא ארוחות גורמה), תחבורה (אישית או ציבורית) וכו׳. אל מול הצרכים הבסיסיים עומדים החשקים, וזה מטורף להבין שבתכל׳ס, הם גוזלים לנו מלא מהכסף. עכשיו, לשתות בירה פה ושם עם החבר׳ה זה לגמרי צורך, אחרת נשתגע. אבל, זה לא צורך ״קיומי״. ההבחנה הזו הכרחית, כדי שאם במקרה יהיה לך חודש לחוץ (נגיד, ייפול עליך איזה טיפול שיניים לא מתוכנן), ייתכן שהבירה הזו תצטרך לחכות. 

 

לוח מטרות: מה התכניות שלך לקיץ?

בטח שאלת את עצמך איפה נכנסת הנסיעה ללונדון בתוך כל העסק הזה, או החופשה באילת. אז זהו – שחופשות הן משהו שצריך לחסוך אליו! ולחסוך מראש. כי אם בבת אחת יילקח נתח גדול מההכנסה החודשית שלך (וההוצאות האחרות שלך לא יעלמו כך פתאום), יווצר ״חור״. ובקיצור, אם זה ברור לך שבספטמבר יש טיסה ויהי מה, צריך להבין בכמה כסף מדובר, לחלק את הסכום הזה במספר החודשים שנותרו לך עד הנסיעה, ולהתחיל לשים בצד. אין מספיק זמן כדי להשיג את כל הסכום? כנראה שצריך לקצר את החופשה, או לקצץ בהוצאות אחרות. 

 

מי נגד מי? חייבים לשמור על בקרה

עוד מילה שנשמעת לנו קצת מעפנה: ״מעקב״. כאילו הבוס, ההורים וסבתא לא עוקבים אחרינו מספיק. אבל היי, כשזה מגיע לכסף שלך – מעקב זה א״ב. אם לא היה לך חשבון בנק ב-Pepper היינו אומרים לך להדפיס בכל חודש את פירוט חיובי האשראי, לשלוף את קלמר המרקרים מהתיכון ולשבת למיין ולפלח הכל – אבלללל. יש לך חשבון בנק ב-Pepper, וזה אומר שכל העבודה הזו נחסכת ממך, ורק מחכה שתסתכל עליה באפליקציה. להסיק את המסקנות, זה כבר החלק שלך. 

 

לסיכום, אפשר לומר שהדברים האלה הם ״בייבי סטפס״ ראשונים אבל סופר חשובים בדרך לחיים כלכליים מבוקרים ובריאים. ככל שמשכילים להפנים ולאמץ אותם, החיים הופכים הרבה יותר נוחים וקלים.

כתבות דומות

הירשמו לניוזלטר ותישארו מעודכנים